Sunday, June 23, 2013

Ujian tanda mereka BERIMAN


Mereka berjalan di dunia.
http://primej.blogspot.com/2009_11_01_archive.html

Sepanjang perjalanan hidup mereka, semestinya ia penuh liku, cabaran dan dugaan. Diuji dengan pelbagai bentuk.

~aku miskin~
"mak bapk aku bercerai masa aku darjah 3"
"aku hidup sekejap dengan mak, sekejap dengan bapak, sekejap dengan abang, sekejap dengan nenek"
"aku miskin hina, dikeji dimaki hari-hari"

-walau aku tidak salah apa-apa-

~aku kaya~
"mak pabak aku kaya"
"tp x pernah amik tahu pasal aku"
"mereka bekerjaya, bibik jadi orang tua ku"
"aku selalu ponteng kelas, berkawan dengan gangster"
"aku dikutuk  guru, dimaki jiran,"

-walau memang aku salah-

Hakikat kehidupan ini mesti diuji, kenapa?
kerana ianya petanda mereka itu beriman.

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (Al-Ankabut: 2)

Persoalan.
1. Apakah tindakan mereka apabila diuji
a. Kufur
b. Syukur

~Dakwat Beriman~

No comments:

Post a Comment